Maradona 1986
Diego Maradona, Mexico City 1986 (c) VAVEL España

Een post over mode op het voetbalveld kon deze week moeilijk uitblijven… Een van de eerste duidelijke beschrijvingen van voetbalshirts komt uit Engeland en dateert van het midden van de 19e eeuw. Aanvankelijk konden spelers enkel uit elkaar gehouden worden op basis van gekleurde petjes of sjaals. Daarnaast droegen ze lange witte broeken en shirts. Dat zou vandaag pas goede Dash “witter dan wit” reclames opleveren ;) Pas vanaf de jaren 1950 hebben lichte synthetische materialen de zwaardere natuurlijke materialen vervangen.

(c) Historical Kits
Gekleurde petjes (c) Historical Kits

Eind 19e eeuw steeg de vraag naar gekleurde uniformen om spelers uit elkaar te houden. Toen verwezen de kleuren vaak naar de organisatie waartoe de voetbalploeg behoorde. Bijvoorbeeld Britse universiteiten. Bij nationale voetbalteams verwijzen de kleuren vandaag meestal naar de landsvlag, al zijn er uitzonderingen. Denk aan oranje in Nederland. Maar misschien waren onze noorderburen gewoon te gierig om twee kleuren te kiezen ;)

Aanvankelijk stonden er geen rugnummers op de shirts, deze vonden pas vanaf 1920 gradueel hun weg naar het veld. Zo konden media en fans makkelijker spelers onderscheiden. Oorspronkelijk waren de belangrijkste rugnummers van 1 t.e.m. 11. Ze werden aan de spelers toegewezen al naar gelang hun positie op het veld. Als je een nummer hoger dan 12 droeg, zat je vrijwel zeker regelmatig op de bank. Traditioneel draagt de doelman nummer 1, al mag hij vandaag ook een ander nummer kiezen. Anno 2013 worden rugnummers veel meer geassocieerd met spelers dan wel met hun positie op het veld.

Met de opkomst van reclame in de jaren ’60 waren sponsorlogo’s op shirts onvermijdelijk. Logo’s baanden hun weg naar borstkassen en daarnaast begonnen clubs hun shirts te commercialiseren zodat fans replica’s konden aanschaffen. Het Duitse team Eintracht Braunschweig tekende in 1973 als eerste een deal – met alcoholproducent Jägermeister – om hun logo aan de voorkant van de shirts te drukken. Binnen de kortste keren sleepten alle voetbalclubs zulke sponsordeals in de wacht. Niet alleen de bal, maar ook het geld moet rollen in deze sport.

Nu maar afwachten welke nieuwe modetrends het levenslicht zullen zien op het WK in Brazilië

sporza
Romelu Lukaku (c) Sporza

Bronnen

Lees ook: Wanneer kwam sportkledij voor het eerst in de mode?

Like Modemythes Facebookpagina