alexandra
Alexandra De Raeve, Hogeschool Gent

De heilige drievuldigheid Small Medium Large heeft nood aan verandering. Alexandra De Raeve, hoofd van het departement Mode-, Textiel- en Houttechnologie aan de Hogeschool Gent, weet hoe het anders kan. Zij onderzoekt momenteel ‘Smartfit’, een nieuw systeem waarbij zowel de lichaamsvorm als -omtrek een kledingmaat bepalen. Het resultaat? Een betere pasvorm, meer tevreden klanten én winkeliers.

Waarom hebben we een nieuw matensysteem nodig?
“We horen klanten continu klagen over de maat die niet goed zit. Tot de jaren ’50 kwam maatwerk vaak voor. Nu de massatrend stilaan gaat liggen, neemt de vraag naar maatwerk opnieuw toe. Je hebt ketens zoals H&M die zich richten op wegwerpconfectie, maar daarnaast heb je ook iets duurdere merken. De klant verwacht een betere pasvorm als hij een meerprijs betaalt.”

Hogeschool Gent

Waar gaat jouw Smartfit onderzoek over?
“Het doel van Smartfit is om enerzijds de standaard matentabel aan te passen en anderzijds de gemiddelde lichaamsvorm te detecteren van de Belgische man en vrouw. De nood aan nieuwe matentabellen is gebleken na gesprekken met kledingproducenten zoals Xandres, Caroline Biss en Mayerline. De oorspronkelijke tabellen zijn in 1990 opgemaakt en kloppen niet meer met de huidige bevolking. Daarnaast creëerden de meeste bedrijven doorheen de jaren hun eigen matentabellen. Geen enkele klant begrijpt nog welke maat hij of zij heeft en de pasvorm zit zelden goed. Bovendien evolueert een lichaam doorheen de jaren en matentabellen houden daar nu geen rekening mee.

Je kan je hele leven maatje 38 hebben, maar een lichaamsvorm verandert, zelfs al blijven de centimeters gelijk.

Een vrouw van 25 met maatje 38 heeft doorgaans een andere lichaamsvorm dan een vrouw van 60 met maatje 38. We hebben nood aan doelgroepgerichte matentabellen en die wil ik ontwikkelen.”

3D Scanner Smartfit

Een goede pasvorm creëren, hoe pak je dat concreet aan?
“Eerst hebben we via een 3D-scanner duizenden Belgische mannen en vrouwen gescand. Zo krijgen we zicht op de lichaamsvorm van de gemiddelde Belg. Op vraag van bedrijven kunnen we ook de lichaamsvorm vaststellen van een bepaalde doelgroep. Zo kunnen producenten patronen aanpassen aan de lichaamsvorm van hun gemiddelde klant.”

De lichaamsvorm verschilt van land tot land, gaat dat niet voor problemen zorgen?
“Als het Smartfit-systeem Europees geïmplementeerd zou worden, zullen fabrikanten inderdaad rekening moeten houden met nationale verschillen. Een Italiaanse fabrikant die in België wil verkopen, zal zijn Belgische productie moeten aanpassen aan onze doelgroep. Voor producenten zal de kunst erin bestaan om met zo weinig mogelijk veranderingen aan hun patronen toch een zo breed mogelijke markt te bereiken.”

Zullen Small, Medium en Large verdwijnen?
“Ja. We zouden graag werken met pictogrammen en een code die naar je omtrek verwijst. De kledingmaten 34, 36, 38,… en S, M, L,… zullen verdwijnen. Deze zullen  vervangen worden door een bepaalde code die de omtrek én lichaamsvorm meegeeft. Zo heb je bij vrouwen bijvoorbeeld een A-model, zandlopermodel, recht model,…”

Net zoals je bij bh’s verschillende varianten hebt van een A-Cup, zal je bij een taille of heupomtrek keuze hebben tussen verschillende pasvormen. Bv. aangepast aan vrouwen met brede heupen en een smalle taille, brede heupen en weinig taille,…

Hoeveel verschillende maten zullen er in het nieuwe systeem bestaan?
“We zullen acht of meer categorieën definiëren. Nu heb je maar één tailleomtrek per heupomtrek. Door twee variabelen te combineren krijg je een specifiekere maat. Bijvoorbeeld voor broeken zal bij vrouwen de heupomtrek de primaire variabele geven en de tailleomtrek de secundaire variabele.”

Het zal hoe dan ook de keuze blijven van een confectiebedrijf in welke mate ze meerdere vormen van een kledingstuk zullen aanbieden. Je hebt je stock en patroonkost die je in rekening moet brengen.

Het ideaalbeeld (size zero of maatje 36) is nu de basismaat voor patronen. Zou dat bij Smartfit anders zijn?
3D Scanner Smartfit“De ideale maat zou ik samen met het onderzoeksteam graag zien in een gemiddelde maat. Dat is het ‘ideaal’. Bovendien krijg je een grote foutenmarge als je ideale maat ver afwijkt van de gemiddelde maat. Door je basismaat uit te vergroten wordt de foutenmarge van de pasvorm steeds groter. Vandaag is graderen vaak per maat vier cm erbij tellen. Als je naar de realiteit kijkt, is dat niet zo. Ons ultieme doel is om elke maat af te toetsen met de reële lichaamsvormen. Daardoor zullen er minder retours zijn, hogere klantentevredenheid en bijgevolg meerverkoop.

Je spreekt over doelgroepen. Brengt Smartfit ook leeftijd mee in kaart?
“Zeker, je moet leeftijd altijd in het achterhoofd houden bij het patroontekenen. Als vrouwen ouder worden krijgen ze meestal een vrij laag buikje. Daar moet je als producent rekening mee houden. Het volume dat op je 25ste op je achterwerk zit, verschuift op latere leeftijd naar je buik… De maat blijft hetzelfde, maar de vorm verandert.”

Moeten klanten binnenkort zichzelf opmeten?
“Jezelf opmeten is moeilijk. Het mooie zou zijn dat verkoopsters in kledingwinkels zich hierin kunnen bijscholen. Dat hoeft daarom niet met een scanner. Voor een broek heb je bijvoorbeeld maar twee maten nodig: een taille- en heupomtrek.”

Het klinkt alleszins zeer interessant én haalbaar. Waarom komt volgens jou Smartfit op het juiste moment?
“Je merkt dat klanten bereid zijn een meerprijs te betalen voor een persoonlijke toets. In de auto-industrie is ‘massa-customization’ schering en inslag. De mogelijkheden qua kleuren, velgen,… zijn eindeloos. Nu bieden iets duurdere kledingmerken niet noodzakelijk een betere pasvorm aan. Dat moet en kan veranderen. Als klanten een goede pasvorm vinden bij een bepaald merk, gaan ze daar automatisch naar terugkeren. Zo kan je ook aan klantenbinding werken.

Daarnaast is de online verkoop ook enorm aan het toenemen. Qua kleding blijft die verkoop wat hangen. Er zijn retours van 50% en meer. Die matentabellen zullen daar ook iets mee te maken hebben… In een ideale wereld beginnen producenten pas te produceren als ze aanvragen binnenkrijgen. Het klinkt als toekomstmuziek, maar het is haalbaar.”

>> Ziehier mijn persoonlijke 3D-scan die ik aan de Hogeschool Gent liet uitvoeren. Hieruit blijkt dat ik in het huidige systeem maatje 36 heb op mijn taille en 38 op mijn heupen. Probeer zo maar eens een ideaal kleedje te vinden… Naast centimeters ook lichaamsvormen in beeld brengen is dus geen overbodige luxe :)