Eind april zakte ik voor het vierde jaar op rij af naar het gerenommeerde Vogue Festival in Londen. Jean Paul Gaultier was een van de ronkende namen in de line-up. Hij is een onwaarschijnlijk ‘tatergat’. In zijn beste Engels en met een niet te verstoppen Franse tongval vuurde hij zijn succesverhaal op de luisterlustigen af. Van voetbal-kneusje tot ontwerper van Madonna’s punt-bh. Niet slecht voor een kleine jongen uit de rand van Parijs.

Teddybeer accupunctuur

Gaultier praatte ronduit over zijn kindertijd. Van jongs af aan wou hij een pop om mee te spelen en aan te kleden, maar dat was buiten zijn ouders gerekend. Poppen waren voor meisjes, hij kreeg enkel een teddybeer. “My teddybear was a beautiful monster”, gaat ie verder, want de kleine Gaultier onderwierp z’n beer aan uitgebreide beauty treatments. Oogschaduw hier, een felle lippenstift daar… het pluchen beestje moest eraan geloven. Gaultier maakte ook papieren bh’s en rokken op maat voor z’n beer. “Het was een beetje chirurgie en accupunctuur met naalden om alles op z’n plaats te houden.”

Als kind merkte Gaultier al dat hij anders was. Hij kon niet voetballen, dus moest hij op een andere manier uitblinken. Uiteindelijk zag hij schetsen en kledingstukken maken als zijn redding om geaccepteerd te worden in de klas.

School vond hij jarenlang vreselijk. “My school were magazines”. Gaultier stal als puber magazines omdat hij ze niet durfde kopen als jongen. Dat was not done. Wanneer hij in z’n kamer door de magazines bladerde, dacht hij steevast: “dit kan ik beter”. Dus tekende hij eigen versies. “Upstyling” was z’n specialiteit.

Nadat hij zijn tekenwerk perfectioneerde, stuurde Gaultier z’n schetsen naar elk mogelijk couture huis dat hij kon verzinnen tot hij op zijn 18de een stageplek te pakken kreeg bij Pierre Cardin. Dankzij deze stage schoot zijn carrière de hoogte in een paar jaar later leverde hij zijn eerste eigen collectie af.

Schoonheid

“I love it when I see different kinds of beauty” verklaart Gaultier zelfverzekerd wanneer hij over z’n latere shows en collecties spreekt. Zo wil hij de eigenheid van modellen zien op de catwalk. Hij houdt niet van één overduidelijke look voor alle meisjes.

“Wat is trouwens schoonheid? Wat we nu haten, vinden we later misschien fantastisch en omgekeerd. Ik wil tonen dat alles een eigen manier van schoonheid bezit.”

Daarom doet Gaultier niets liever dan aanschuren tegen de limieten van schoonheid, dat vertaalt zich o.a. in rokken voor mannen en vrouwen in maatpak.

Madonna’s punt bh

Eigenwijze celebrities loodsen zich graag in Gaultiers excentrieke designs. Bovendien zijn ze gedroomde ‘brand ambassadors’. Gaultier vindt het telkens flatterend wanneer celebs zijn ontwerpen dragen, maar “ik zou beledigd zijn als een celebrity mijn kleding zou moéten dragen.” (of dat gebeurt laat ie in het midden). Madonna is gelukkig sinds jaar en dag oprecht een trouwe Gaultier-fan. Hij ontwierp o.a. de iconische punt-bh voor haar in 1990 en tot op vandaag – 25 jaar later, time flies – tekent hij outfits voor The Queen of Pop. “Madonna is strong en sexy. Ze weet wat ze wil en daar hou ik van”. Net zoals Gaultier zelf: een volhardende teddybeer acupuncturist die uitgegroeide tot een wereldbekende topontwerper.

Foto links (c) Damien Blottiere